waarom_is_GA4_zo_belangrijk_voor_tekstschrijvers

Waarom is GA4 zo belangrijk voor tekstschrijvers?

Volgens Jeannette is Google Analytics 4 (GA4) een krachtig hulpmiddel dat iedere tekstschrijver zou moeten gebruiken voor online teksten. Ze neemt je mee in de wereld van GA4.

De kracht van GA4 voor tekstschrijvers

Naast een boeiende en goed geschreven tekst bepaalt SEO (Search Engine Optimization = zoekmachineoptimalisatie) het succes van onze online teksten. Door de inhoud van de tekst te definiëren voor zoekmachines is de tekst immers gemakkelijk vindbaar voor de doelgroep. Eén van de krachtigste hulpmiddelen die wij als tekstschrijvers hebben, is Google Analytics. Met de komst van Google Analytics 4 (GA4) is dit hulpmiddel nog breder in te zetten dan eerst.

GA4 geeft inzicht in gedrag gebruikers

Met GA4 krijg je nauwkeurig inzicht in hoe gebruikers omgaan met je website en hoe ze reageren op de inhoud. Je kunt zien welke pagina’s het meest worden bezocht, hoelang mensen op je site blijven, welke zoekwoorden ze gebruiken om je site te vinden, en nog veel meer. Kenners van Universal Analytics zullen nu zeggen: ‘die mogelijkheden bestonden toch al?’ Maar ik kan je zeggen: GA4 gaat nóg verder. Het helpt je om te bepalen welke onderwerpen populair zijn bij je doelgroep en welk soort inhoud het beste werkt om je lezer te overtuigen.

Zoekintentie begrijpen met GA4

Als je de gegevens van GA4 analyseert, leer je de zoekintentie van gebruikers beter begrijpen. Je ziet welke zoektermen mensen gebruiken om naar je site te komen en welke pagina’s ze bezoeken nadat ze hebben gezocht. Zoek je bijvoorbeeld op ‘afvallen’, ben je dan op zoek naar een goed dieet of wil je weten wat er gebeurt als je van een dak afvalt? GA4 laat je die zoekintentie zien.

Daarnaast zie je nu ook iedere actie van je bezoeker in GA4. Dit noem je gebeurtenissen. Iedere scroll, download en klik die je bezoeker doet, zie je terug. Ook doet GA4 voorspellingen van het gedrag van je bezoeker in de toekomst. Zo kan de tekstschrijver teksten laten aansluiten bij behoeften en interesses van je doelgroepen in de komende tijd. Stel je eens voor, jouw doelgroepen weten nog niet welke behoeften en interesses ze in de toekomst krijgen!

GA4 helpt bij optimalisatie van teksten

GA4 biedt hulpmiddelen waarmee je de resultaten van je content kunt meten en optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld tests doen (zogenoemde A/B-tests) om te zien welke versie van een pagina beter wordt gelezen. Of je kijkt waar gebruikers op klikken en hoe ver ze scrollen met zogenoemde heatmaps. Door deze gegevens te gebruiken, kan de tekstschrijver de inhoud continu verbeteren en aanpassen om ervoor te zorgen dat de site goed presteert in zoekmachines. En dat brengt mij direct op het volgende belangrijke punt.

Meten van conversies met GA4

Als bezoekers op je website komen, wil je weten wat bezoekers doen. Want uiteindelijk draait SEO niet alleen om het vergroten van je zichtbaarheid in zoekmachines. Het draait ook om het sturen op waardevolle acties, zodat een klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief, een whitepaper downloadt of een aankoop doet. Dergelijke acties die je bezoekers doen (gebeurtenissen), noem je conversies. Met GA4 houd je die bij, zodat je ziet welke pagina’s en welke zoektermen de meeste conversies halen. Als je ziet wat succesvol is (of juist niet), kan je daar steeds meer naartoe schrijven (of herschrijven).

Kortom, Google Analytics 4 is een krachtig hulpmiddel voor tekstschrijvers om hun SEO-kwaliteiten te verbeteren. Daarmee vergroten ze hun impact en zorgen zij dat jouw website meer bezoekers krijgt.

Zoek je een tekstschrijver die jouw boodschap helder en aantrekkelijk verwoordt? Bel of mail dan Redactieprofs. Wij hebben altijd een tekstschrijver die bij je past.

Laat een reactie achter