Laat zien waar je trots op bent
Waar ben jij trots op? Die vraag stelde ik een tijd geleden aan ongeveer 30 Soroptimisten die ik mocht vertellen over mijn werk als tekstschrijver en communicatieadviseur. Wat een geweldige antwoorden kreeg ik.
Vakvrouwen die normaal gesproken best bescheiden zijn, schreven nu op waar zij het verschil maken en hebben gemaakt:
- Een probleemgezin dat door de informatie en persoonlijke aandacht van deze maatschappelijk werkster het leven weer aan kon.
- Een puber die van deze lifecoach leerde waarom ze iets zelf moest ontdekken.
- Een samengesteld gezin dat dankzij professionele bemiddeling van deze mensgerichte makelaar precies het huis vond dat bij hun situatie past.
- Een trainer die zelf in een zakelijke context haar persoonlijke verhaal durfde te delen en daardoor andere vrouwen moed gaf om ook in beweging te komen.
Trots inspireert
Vind jij het interessant om te lezen waar iemand trots op is? De meeste mensen wel. Trots inspireert. Ik merk dat veel bedrijven de neiging hebben om hun processen te beschrijven, de certificaten die ze hebben behaald, hun kernwaarden. Allemaal belangrijk, maar het blijft wat op afstand. Roepen dat je het beste product hebt of de beste dienst helpt meestal ook niet. Want dat doet elk bedrijf.
Waarin maakt jouw bedrijf het verschil?
Wil je écht inspireren, denk dan eens na over waar jouw bedrijf nu echt trots op kan zijn. Waarin maken jullie het verschil? En dat mag ook een tikje persoonlijk zijn. Kijk maar naar tijdschriften of de bijlage van de krant:
- Mart Visser vertelt over zijn nieuwe collectie EN over de kozijnen van zijn huisje in Frankrijk die hijzelf lichtblauw heeft geschilderd.
- Lilian Marijnissen vertelt over het succes van haar partij EN over wat ze geleerd heeft van haar vader.
- Yotam Ottolenghi vertelt over zijn nieuwe kookboek EN zijn echtgenoot Karl en zoontje Max.
Waar ik trots op ben?
- Tientallen mannen en vrouwen heb ik het afgelopen jaar weer mogen interviewen over hun werk. En dat verveelt nooit. Verhalen van bierbrouwers, operators, directieleden, wegenbouwers, machinisten, sales-medewerkers, marketeers en communicatiemedewerkers tot ontwikkelaars, duurzaamheidsdiehards, HR-managers en veiligheidsconsultants. Stuk voor stuk uniek, stuk voor stuk hart voor de zaak.
- Prachtige verhalen die ik zo mooi mogelijk heb opgeschreven zodat anderen, collega’s, klanten, partners, er door geïnspireerd raken.
- Ik ben ook super trots op de online schrijftraining die ik aan het ontwikkelen ben.
Door te delen inspireren we elkaar
Dus: als je voor je bedrijf even niet weet waar je over moet schrijven…schrijf dan over waar je trots op bent. Dat is een mooie, super integere en daardoor heel overtuigende manier om:
-
- te inspireren;
- je vakkennis en ervaring te laten zien;
- nieuwe klanten te vinden.
Lukt het je (nu even) niet om het zelf te schrijven? Geen nood, bel gewoon een Redactieprof. Meer dan honderd jaar ervaring onder één knop.