

Jaarverslag maken? Houd overzicht met deze handige checklist
Bij een grote productie als een jaarverslag is overzicht houden de grootste uitdaging. Er zijn vaak veel partijen betrokken, ook bij kleinere organisaties. En het langere tijdspad maakt een planning met voldoende speelruimte van belang. Deze handige checklist helpt.
Met onze acht Redactieprofs hebben we heel wat ervaring met het maken van jaarverslagen: we denken mee over thema’s en productie, interviewen sleutelpersonen, schrijven en redigeren teksten. Doe je voordeel met onderstaande checklist. En heb je hulp nodig bij de productie? Dan ben je bij ons natuurlijk aan het juiste adres.
Fase 1: voorbereiding
Start: december
- begroting maken en budget vaststellen
- thema’s & aanpak bepalen
- omvang, oplage/vorm vaststellen op basis van budget en doelen
- onderwerpkeuze
- externe partijen inschakelen voor de uitvoering;
- gegevens verzamelen
Fase 2: in de startblokken
Start: januari
- thema’s & aanpak bepalen
- omvang, oplage/vorm vaststellen op basis van budget en doelen
- onderwerpkeuze
- externe partijen inschakelen voor de uitvoering
Fase 3: productie
Start: maart
- tekstproductie
- gegevens interpreteren en (laten) weergeven in tabellen/grafieken met toelichting
- overig beeldmateriaal verzamelen en selecteren
- eindredactie
- inzage/aanpassingsronde
- vormgeven & drukken of online gaan (na testfase)
Fase 4: verspreiden/online gaan
Start: mei
- digitale versie maken (website)
- aanbiedingsbrief/mail/flyer
- print: ter inzage op openbare plekken/leestafels
- persbericht
Fase 5: evalueren en vooruitblikken
Start: oktober
- evalueren
- initiëren van het eerstvolgende verslag: nadenken over invalshoek en doelen
Veel succes met het maken van een verzorgd, leesbaar en overtuigend jaarverslag! Vragen? Mail ons even!