Jaarverslag maken? Houd overzicht met deze handige checklist

Bij een grote productie als een jaarverslag is overzicht houden de grootste uitdaging. Er zijn vaak veel partijen betrokken, ook bij kleinere organisaties. En het langere tijdspad maakt een planning met voldoende speelruimte van belang. Deze handige checklist helpt.

Met onze acht Redactieprofs hebben we heel wat ervaring met het maken van jaarverslagen: we denken mee over thema’s en productie, interviewen sleutelpersonen, schrijven en redigeren teksten. Doe je voordeel met onderstaande checklist. En heb je hulp nodig bij de productie? Dan ben je bij ons natuurlijk aan het juiste adres.

Fase 1: voorbereiding

Start: december

  • begroting maken en budget vaststellen
  • thema’s & aanpak bepalen
  • omvang, oplage/vorm vaststellen op basis van budget en doelen
  • onderwerpkeuze
  • externe partijen inschakelen voor de uitvoering;
  • gegevens verzamelen

Fase 2: in de startblokken

Start: januari

  • thema’s & aanpak bepalen
  • omvang, oplage/vorm vaststellen op basis van budget en doelen
  • onderwerpkeuze
  • externe partijen inschakelen voor de uitvoering

Fase 3: productie

Start: maart

  • tekstproductie
  • gegevens interpreteren en (laten) weergeven in tabellen/grafieken met toelichting
  • overig beeldmateriaal verzamelen en selecteren
  • eindredactie
  • inzage/aanpassingsronde
  • vormgeven & drukken of online gaan (na testfase)

Fase 4: verspreiden/online gaan

Start: mei

  • digitale versie maken (website)
  • aanbiedingsbrief/mail/flyer
  • print: ter inzage op openbare plekken/leestafels
  • persbericht

Fase 5: evalueren en vooruitblikken

Start: oktober

  • evalueren
  • initiëren van het eerstvolgende verslag: nadenken over invalshoek en doelen

Veel succes met het maken van een verzorgd, leesbaar en overtuigend jaarverslag! Vragen? Mail ons even!

Laat een reactie achter





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.